“Minek ingatlanos? Eladom egyedül!”

“Miért lenne szükség közvetítőre, ha én is el tudom adni és meg tudom spórolni a jutalékot?”


Sokakban merülhet fel ez a kérdés, és valóban volt már rá példa, hogy értékesítő nélkül sikerült adásvételi szerződést kötni, de egyre több az a szituáció, amikor szükség van a hozzáadott értékekre.

És, hogy mik is ezek?

Egy jól felkészült ingatlanos pénzt, időt és energiát spórol meg Neked. Akkor jársz a legjobban, ha egy szakértő hoz vevőt a lakásodra. 

Ez a cikk azoknak szól, akik még mindig lehúzásnak és átverésnek tartják ezt a szakmát, hogy teljesebb képet kapjanak a lakásértékesítők munkájáról.

Üres szavak helyett itt vannak a kézzelfogható konkrétumok:

1. Online Hirdetés

Sokszor azt tapasztalom, hogy a Tulajdonosok azt hiszik, hogy az ingatlanosnak nincs más dolga, minthogy készít egy hirdetést és várja a csodát. Természetesen ha valakinek tényleg csak ennyi a produktuma, akkor az még a 0.5 %-ot sem érdemli meg, hiszen ezt bárki meg tudja csinálni. A hirdetés feladása különböző oldalakon változó előfizetésekkel könnyen megvalósítható bárkinek. Azt viszont érdemes tudni, hogy ez is beletartozik a közvetítői sikerdíjába, ráadásul napi szinten tud fizetett kiemelésekkel jobban pozicionálni a hirdetési portálokon.

2. Offline hirdetés

Ne feledkezzünk meg azokról sem, akik nem feltétlenül az internetet böngészik minden percben, hanem a környéken nézelődnek. Hogy őket is megcélozzuk érdemes molinót, táblát, szórólapot vagy cetlit használni. Megtervezni, megszerkeszteni és kinyomtatni természetesen otthon is lehet, ami “csupán” időt igényel, de egy komolyabb megjelenés az erkélyen vagy az ablakban azért többe fog kerülni.

Hatékony lakáshirdetési tippek

3. Fotózás

A hirdetés elkészítéséhez javasolt fényképeket készíteni a lakásról, hiszen az eladásra kínált otthonba hamarabb szeretnek bele a vevők, ha impozáns képek kerülnek fel. A legtöbb ember rendelkezik jó felbontású okostelefonnal, amivel egész jó képek készíthetők. Mégis az a tapasztalat, hogy a fények, a szögek, a színek és úgy összességében a tartalom ugyanarról a lakásról ég és föld is lehet.

Ha Te szeretnél profi képeket készíteni, akkor vásárolnod kell egy középkategóriás nagylátószögű objektívvel rendelkező gépet, illetve egy legalább 3 hónapos tanfolyamra is befizethetsz, ahol az alapvető dolgokat megtanítják. Joggal mondhatod, hogy kösz nem, és inkább fizetsz egy fotóst. Megteheted, hiszen 20 ezer Ft – “csillagos ég” között biztos megtalálod a számodra megfelelőt, de tudnod kell, hogy az ingatlanos sikerdíjban ez is benne van! 

Minőségi lakásfotózás

4. Alaprajz 

A szuper képek mellett a második legfontosabb dolog, amelynek a megléte alapvetően változtathatja meg egy eladás kimenetelét. Önállóan is elkészíthető viszonylag kevés költségből, hiszen egy mérőszalag körülbelül 500 Ft-ba kerül bármelyik barkácsáruházban, de időben ez a leghosszabb és a eredménye is megkérdőjelezhető. Egy lézeres mérővel gyorsabban végzünk, ráadásul pontosabb méreteket kaphatsz, de ennek a megvásárlása 15 ezer és “nagyon drága” között van. Ha megcsináltad a skiccet, vagy megtaláltad az eredeti műszaki tervrajzot, akkor már csak egy tájékoztató verziót kell szerkesztened, hiszen az előbbi kettő az nem a legjobb megoldás átláthatóság szempontjából.

5. Jogi ismeretek

Arról már volt szó, hogy hogyan érdemes várni az érdeklődőt, de azt is tudod, hogy a tulajdoni lapon vagy társasház alapító okiratban foglalt adatok mennyire hiúsíthatják meg az eladásodat? 

A legjobban azzal jársz, ha egy ingatlanos vagy ügyvéd ismerősödet megkéred, hogy nézze át ezeket a dokumentumokat. A tulajdoni lap lekérése kemény 1000 Ft-odba fog kerülni, míg az alapító okirat ingyenes. Na de a tapasztalat?

Jó esetben, ha van ideje a segítődnek, akkor egy-két napon belül elmondja a lényeges dolgokat ingyen. Rosszabb esetben egy minimum óradíj 5000 Ft környékén jár a szakmai tanácsadásért. Persze megvárhatod, amíg az adásvételin kiderülnek a dolgok, de akkor vállalnod kell a rizikót is, hogy olyan információra is fény derülhet amiért a vevő feláll és elköszön. Megéri?

6. Piacismeret

Szerencsére egyre többen nézik meg az interneten a hirdetési árakat mielőtt a sajátjukat beárazzák, de a rossz hír ezzel kapcsolatban, hogy a sok túlárazott lakás közül ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy az övé mennyit ér. A valódi eladási árak nem kerülnek nyilvánosságra, így csak egy becsült árral tudsz elindulni.

Mivel minden ingatlan egyedi, ezért a szakértő pontosabban tudja megmondani, hogy mi lehet a realitás, hiszen ő első kézből tapasztalja az árak alakulását az adásvételi szerződésekben. Arról nem is beszélve, hogy a meghirdetés pillanatától van szükség a statisztika (megtekintők száma, hívások mennyisége és minősége, stb…) elemzésére, ami magánhirdetések esetében megtévesztő lehet a sok ingatlanos jelentkező miatt.

Több éves tapasztalattal helyes lesz az árazás

7. Vevőszűrés

Amint megcsörren a telefon kezdődik a kaland! Örülsz, mert valaki érdeklődik a lakás iránt, és gyorsan le is egyeztettek egy időpontot. Ha kijön és megegyeztek akkor szuper, sikeresen eladtál egy lakást! De, ha nem? Ha olyan derül ki, ami telefonon is eldöntötte volna, és nem raboltátok volna egymás idejét? Egy megtekintés kb. fél óra, de ér annyit, hogy csak teljen az idő? 

Amit én (a sok más dolog mellett) megkérdezek:
– Mennyit szán a vásárlásra?
– Készpénz vagy hitel?
– Segít valaki a döntésben?
– Elmondom a negatívumokat is, hogy ne a helyszínen derüljön ki, ha az kizáró ok. 

Sajnos, ha Te próbálkozol ezzel, akkor könnyen összetűzésbe kerülhetsz az érdeklődővel, hiszen miért játszaná ki a lapjait rögtön az elején?

8. Emberismeret

Még ha olyan szakmád is van, ahol rutint szereztél a testbeszéd, a nonverbális és a verbális kommunikáció terén, akkor sem tudsz mindent a vevőjelöltről, hiszen Tulajdonosként nem fogja elárulni Neked az alkuban fontos (pénzügyi helyzet, benyomások a lakásról stb…) tényezőket. Itt különösen fontos, hogy mit mond és mit tesz a vevőjelölt, mert azokból tudunk előremutató következtetéseket levonni a megegyezéssel kapcsolatban. Nem mindegy, hogy remegsz egy ajánlatért, vagy helyén tudod kezelni a helyzetet.

9. Idő

Az idősebb generáció tagjai talán könnyebben megtehetik, hogy otthon vannak és várják a vevőt, a többség azonban éli a mindennapi életét és reggeltől délutánig legtöbbször a munkahelyén van. Nemhogy a lakást bemutatni nincs idő, de még a telefont is csak korlátozott körülmények között tudják fogadni.

Itt érdemes azon is elgondolkodni, hogy a telefonokkal töltött percek mennyire zökkentenek ki a munkavégzésből, a szűrés nélküli (lehet, hogy felesleges) mutatások hány órát vesznek el a szabadidődből, és az örlődéssel és a “vevőre várással” töltött napok mennyire mennek rá az egészségedre. A legideálisabb helyzet, ha kulcsot adsz egy megbízható ingatlanosnak, és hagyod, hogy tegye a dolgát. 

Mennyit ér a Te időd?

a profi ingatlanos időt spórol Neked!

10. Ártárgyalás

Az előbbiekben felsorolt ismeretek, illetve az évek alatt szerzett rutin összessége fogja jelenteni a legnagyobb értéket: a maximalizált eladási árat elérni belátható időn belül.

Ha minden évben havi szinten adsz el lakásokat, akkor sok mindent láttál már, képben vagy mindennel, nem biztos, hogy szükséged van ingatlanosra. De ha soha, vagy csak egyszer voltál adásvételen az elmúlt 10-20-30 évben, akkor mit gondolsz mennyire leszel képben a részletekkel?

Egy rosszul elejtett félmondat, vagy egy véletlen félreértés sajnos könnyedén az eladás rovására mehet árban és kompromisszumokban egyaránt. Semleges félként az ingatlanközvetítő tudja, hogy melyik pillanatban, melyik információra van szükség, hiszen a cél, hogy mindkét fél elégedett legyen az üzletkötéssel.

Megbízható ingatlanossal zökkenőmentes lesz az adásvétel

Szemléltetésként készítettem egy táblázatot, ahol átláthatóan tanulmányozhatóak a fentiekben részletezett pontok. Szeretném hangsúlyozni, hogy minden helyzet más, és az ingatlanközvetítők között is vannak különbségek, ezért ez a becslés ingatlanonként eltérhet.

hozzáadott érték

Ha úgy gondolod, hogy továbbra is egyedül többre mész, akkor nézd meg ezt a cikket, mert összegyűjtöttem pár tippet, amivel sikeresebb lesz a mutatás.

Ha viszont nem szeretnél akár több milliót bukni egy rossz üzlettel, akkor keress meg, és beszéljük át részleteket mindenféle kötelezettség nélkül!